
Többlépcsős program
Többlépcsős programunk az előadásokat kísérő foglalkozásokat foglalja magában. Célja elősegíteni az előadások értő befogadását és feldolgozását. Színházi és drámajátékokon, beszélgetéseken keresztül a résztvevők az előadás fókuszában álló témáról gondolkodnak közösen. A foglalkozáson szerzett élményeik hozzájárulnak az előadás által felvetett kérdések, problémák megértéséhez, befogadásához.
Ezt a foglalkozástípust előadástól függően középiskolás, egyetemista és felnőtt csoportok is igényelhetik. (Az oldalon olvasható korosztályi ajánlás a pedagógusoknak nyújt segítséget a témaválasztást illetően.)
ELŐKÉSZÍTŐ FOGLALKOZÁS:
Az előkészítő foglalkozás során színházi és drámajátékos feladatokkal, beszélgetésekkel hangolódunk az előadásra, interaktív feladatokon keresztül mélyítjük el annak központi témáját. A foglalkozás időtartama az előadástól függően 45 perc vagy másfél óra, helyszíne előzetes egyeztetés alapján a színház vagy az osztályterem.
FELDOLGOZÓ FOGLALKOZÁS:
Az előadás után néhány nappal egy foglalkozás keretében a látottak feldolgozását segítjük. Megvitatjuk az előadás kapcsán felmerülő kérdéseket, reflektálunk az előkészítő foglalkozáson felvázolt központi témára, emellett beszélünk az előadás formanyelvéről. A foglalkozás időtartama előadástól függően 45 perc vagy másfél óra, helyszíne előzetes egyeztetés alapján a színház vagy az osztályterem.
A foglalkozások ingyenesek!

A programot igényelni az alábbi jelentkezési lap kitöltésével és a radnotimuhely@radnotiszinhaz.hu e-mail címre való visszaküldésével lehet. Illetve visszajelzéseket is szívesen fogadunk ugyanezen az e-mail címen.
Programunk az alábbi előadásokhoz vehető igénybe:

|
Székely Csaba
10
Rendező: Sebestyén Aba
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
Foglalkozásunk során a Remény lakótelep közösségeként a minket összekötő élményekről, emlékekről és az együttélés szabályairól gondolkodunk. A közös munka során drámajátékos feladatok és irányított beszélgetések segítségével arra keressük a választ, hogy mi a viszonyunk a bibliai Tízparancsolathoz, van-e saját Tízparancsolatunk és miben áll a szabályokhoz, törvényekhez képest a szabadságunk.
|

|
MARTIN McDONAGH
A PÁRNAEMBER
Rendező: Szikszai Rémusz
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 45 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A párnaember egy megrázó történet a művészetről és annak vélt vagy valós hatásáról. Egy történet a szeretetről és annak hiányáról. A körülöttünk lévő bizonytalanságról és a bennünk lévő bizonytalanságról, ami miatt történetekbe kapaszkodunk. Szép és kegyetlen történetekbe.
Milyen történetek találnak meg minket a kétségekkel teli világunkban? Ezek milyen módon hatnak ránk? Támogatnak bennünket vagy épp elbizonytalanítanak? Vajon felismerjük-e, amikor a fikció válik valósággá számunkra?
A foglalkozások során drámajátékos gyakorlatokon és irányított beszélgetéseken keresztül gondolkodunk a fenti kérdéseken és a színházi formanyelven.
|

|
WAJDI MOUAWAD
FUTÓTŰZ
Rendező: Alföldi Róbert
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A feldolgozó foglalkozás során drámajátékos gyakorlatok segítségével továbbgondoljuk az előadás szereplőinek történetét és megvizsgáljuk az egymással való kapcsolatukat. Közösen gondolkodunk az előadásban oly jelentős hallgatásról, a csend mögött megbújó érzelmekről, titkokról, és arról, hogyan lehet a családtól kapott örökségünket gazdagítani, és az előttünk feltáruló világról tanulni.
|

|
TENA ŠTIVIČIĆ
3TÉL
Rendező: ALFÖLDI RÓBERT
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 45 perc
A darab egy kelet-közép-európai történet. Egy zágrábi arisztokrata ház emlékei tárulnak fel benne három idősíkban: 1945-ben, 1990-ben és 2011-ben. Az ott lakó horvát család három generációját ismerjük meg, ahogy megtöltik élettel, szeretettel és fájdalommal otthonuk privát tereit.
A változó idők változó kihívásai mellett hogyan tud egy család a felszínen maradni és egyre jobb életkörülményeket teremteni a következő generációk számára? Hogyan hatnak mindeközben a családtagokra a generációkon átívelő konfliktusok? “Menni vagy maradni” – szembesülünk újra az ismerős dilemmával.
|

|
ÖDÖN VON HORVÁTH
ISTENTELEN IFJÚSÁG
Rendező: Nagy Péter István
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 90 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 45 perc
Egy ország a háború szélén áll. Gyűlöld az ellenségedet, kiáltják a kiképzőtisztek. Jogos minden, ami fajtestvéreink javára szolgál, harsogja a rádió. Az egyes ember most nem számít, a nemzet jövője a tét. A jövő pedig, mint mindig, a fiatalokon áll.
Az előkészítő foglalkozás során a darab kereteit használva egy fiktív iskola, fiktív diákjaival dolgozunk. Ezen keresztül tapasztaljuk meg, kamaszként hogyan tudunk tájékozódni a világban. Kitől és mire van szüksége egy fiatalnak, hogy kapaszkodót találjon az életben? Vajon hogyan befolyásol egy közösséget egy eszme?
Az utófoglalkozáson az előadáson látottakra reflektálunk. A rendezői formavilágot és az ehhez kapcsolódó személyes asszociációkat vesszük végig, majd megvizsgáljuk ezek különböző jelentésrétegeit.
|

|
ROBERT ICKE
OIDIPUSZ
Rendező: Szikszai Rémusz
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 90 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 45 perc
Oidipusz egy nagy jövő előtt álló, a miniszterelnöki pozícióért jó esélyekkel induló férfi, aki teljes átláthatóságot ígér választóinak. Nincs több mismásolás, eltussolás, a régi aktákat is újranyitják.
De mit kezdjünk azzal, hogy semmi sem az, mint aminek látszik – sem a közéletben, sem a magánéletben? Az előkészítő foglalkozáson Oidipusz történetén keresztül erre a kérdésre keresünk választ.
Mit gondolunk, mit közvetítünk kifelé, és mit nem tudunk önmagunkról? Az utófoglalkozáson ezeken a kérdéseken keresztül reflektálunk az előadáson látottakra.
|

|
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A vidéki munkásközegben játszódó történetben egy megözvegyült ácsmester küzdelmét követhetjük végig, aki egyre jobban elveszik a szociális ellátórendszer abszurd módon bürokratikus útvesztőjében. A kafkai alaphelyzet összesodorja Dant és a gyerekét egyedül nevelő fiatal anyát, Katie-t. A férfi először csak kis dolgokban segít nekik, majd egyre inkább odaszokik hozzájuk, apává és nagyapává válik számukra.
A feldolgozó foglalkozás során drámajátékos gyakorlatok és vezetett beszélgetések segítségével továbbgondoljuk az előadás szereplőinek történetét és megvizsgáljuk az egymással való kapcsolatukat. Történetükön keresztül közösen gondolkodunk a szolidaritásról és a társadalom perifériájára szorult emberek helyzetéről, lehetőségeiről egy túlbürokratizált rendszerben.
|

|
SCHWECHTJE MIHÁLY
GINA
Rendező: SCHWECHTJE Mihály
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A Gina megtörtént eset alapján készült: egy középosztálybeli házaspár élsportoló gimnazista fia csoportos szexuális abúzus elkövetőjévé válik, „beginázzák” az áldozatot és az internetre kerülnek fel kompromittáló fotók a lányról. A darab a helyzet feldolgozását vizsgálja az elkövető, az áldozat és a szülők szemszögéből.
A foglalkozás keretében az előadás egyes levetített jeleneteiből kiindulva színházi, drámapedagógiai és szociodrámás formákon keresztül a fiatalokkal közösen gondolkodunk a bántalmazás, a felelősségvállalás és az áldozathibáztatás témáin.
|
fotók: Gerencsér Anna, Csoszó Gabriella
plakát: Gyuricza Gergely (Oidipusz), P. Kovács Tibor (Futótűz), Szabó Márton (A párnaember),
Tóth Andrej (10, Gina, 3tél, Én, Daniel Blake), Valló Berta (Istentelen ifjúság)