RIM CSAPAT

DURST MÓNI | MŰHELYVEZETŐ

2000-ben végeztem az ELTE-BTK magyar, és magyar mint idegen nyelv szakán. A formális oktatás hagyott némi hiányérzetet bennem, de szerencsére nem vette el a kedvem sem a tanulástól, sem a tanítástól – kerestem továbbra is az inspiráló szakmai közegeket. A drámapedagógiával, a színházi neveléssel, és Szakall Judit gyermekszínjátszó-rendező módszerével megismerkedve találtam meg, amit kerestem. Olyan formákat, amik segítenek élvezetesen feltenni aktuális kérdéseinket, közösen gondolkodni és alkotni. A tanítás mellett a Szépművészeti Múzeum múzeumpedagógiai tevékenyégét egészítettem ki drámapedagógusként. Egyre fontosabbá vált számomra a játék teljes valónkat bemozgató ereje, és egyre jobban kezdett érdekelni a civilek

színpada is. Pszichodráma vezetőként képződtem, ahol saját élettörténeteinkkel játszottunk. Jelenleg a hazai szociodráma képzés kidolgozásában és tananyagának megalkotásában is részt veszek, hogy minden dramatista tapasztalatommal a reflektív, alkotó, és közösségi gondolkodás fejlesztését segítsem. A Radnóti Ifjúsági Műhelye egy olyan hely, ahol álom játszani. Teret ad a fiatalok lendületének és alkotó erejének, támogat részvételi színházi kezdeményezéseket, bárki lehet játszó vagy néző – kölcsönösen tanulunk viszonyainkról, indítékainkról és lehetőségeinkről.

Gyere velünk, nőlj bele te is a játékba!

Szendrey gitta | DRámainstruktor

A középiskolát Debrecenben végeztem az Ady Endre Gimnázium dráma tagozatán. Ezt követően a Színház- és Filmművészeti Egyetem első drámainstruktor drámajátékos szakirányú képzésén tanultam, ahol 2017-ben szereztem diplomát. 2020-ban végeztem a Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány mesterszakán, 2017 óta pedig Katarzisz Komplex Művészetterápiát tanulok a Lelki Egészségvédő Alapítványnál.
Szerencsésnek tartom magam, mert pályakezdőként sokféle színházi, színházi nevelési és filmes projektben vettem részt drámainstruktorként, színészként és művész mentorként. Hosszú távú tervem, hogy a színházi nevelés eszközeit a művészetterápiával ötvözve alkalmazzam, ezzel új utakat nyitva a műfajban.

2018 szeptembere óta dolgozom a Radnóti Miklós Színház színházpedagógiai műhelyében. A Radnóti Ifjúsági Műhely működését születésétől kezdve figyelemmel kísértem. Az első igazi foglalkozás-élményeimet is RIM-es diákokkal éltem meg. Az, hogy itt dolgozhatok mind szakmailag, mind emberileg fejlődést és motivációt biztosít számomra. Jó érzés látni, ahogy a diákjaim hétről hétre megnyílnak önmaguk és a világ felé. Nem csak én adok nekik, vissza is legalább annyit kapok tőlük: minden alkalommal tanítanak nekem valamit. A legőszintébb visszajelzéseket is tőlük kapom, nélkülük nem lennék az, aki vagyok. Ami pedig a felnőtt korosztályt illeti: csodás látni, amikor felszabadulnak és kikapcsolnak. Ezek pótolhatatlan pillanatok. Azt pedig, hogy mindezt az én munkám teszi lehetővé, nem cserélném el semmire.

Széplaki Nóra | drámainstruktor

Középiskolai tanulmányaimat a debreceni Tóth Árpád Gimnázium humán tagozatán végeztem. Az iskola légköre, a pedagógusok jelenléte nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy kitáguljon a világ iránti érdeklődésem, minél több aspektusára, működésére kíváncsi legyek. Így kerültem az Eötvös Loránd Tudományegyetem nemzetközi tanulmányok képzésére, ahol diplomáciát és politikatudományt hallgattam, majd a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezőasszisztens és drámainstruktor képzésein tanultam tovább.
Az elmúlt években volt szerencsém a színházművészet több területén egyszerre jelen lenni: Több tucat színházi előadás alkotói gárdájában vettem részt, dolgoztam marketing és kommunikáció területen, szerveztem kulturális fesztiválokat és színházi gyermektáborokat.

2015-ben egy kolléganőmmel közösen indítottuk el a Radnóti Ifjúsági Műhelyt. A kezdés óta immár több mint öt év eltelt. Nagyon jó érzés volt ez alatt az idő alatt végigkövetni a műhely növekedését, fejlődését, a közös játékot, tanulást, barátságok kialakulását. A műhellyel töltött eddigi idő a saját életem egyötöde. Együtt játszottunk, nőttünk, tanultunk, fejlődtünk.
A színházi nevelés számomra a színházzal nevelést is jelenti. Úgy tartom, aki egyszer megízleli, mi az a színház, azt hamarosan magába fogja szippantani. Azt tapasztaltam, hogy a színház, a drámapedagógia és a kapcsolódó, bevonható társművészetek együttesen új utakat, fontos találkozásokat és fejlődési lehetőségeket tartogatnak a résztvevőknek. Éppen ezért célom, hogy minél több ember életébe csempészhessem bele ezek egyvelegét.

Mlynarik Julcsi | drámainstruktor –  gyakornok

Végzős vagyok a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor – drámajátékos szakirányú képzésén. Szakmai gyakorlatomat jelenleg a Radnóti Színházban töltöm, de korábban is kapcsolódtam a színház ifjúsági műhelyéhez. 2015-17-ig RIM-es diák voltam, majd csoportvezetőként maradtam a műhelyben. 2020 januárjában elindítottam a MÉR (Magvető és Radnóti) nevű programot, melynek célja, hogy a diákok élmény- és alkotásközpontú módszereken keresztül fogalmazhassák meg gondolataikat a kortárs irodalommal és önmagukkal kapcsolatban. Részt vettem egy mesepszichológia alapképzésen, aminek folytatását diploma után tervezem. Érdekelnek a színházi nevelés határterületei – például a szociodráma, a pszichodráma,

a mesepedagógia -, illetve a társművészetek bevonása a színházpedagógiai foglalkozásokba. Sokféle emlék köt a Radnótihoz, egyfajta biztonságot jelent számomra a színház légköre, a pici terek, a nézőtéri székek, az előcsarnok, a próbaterem… Hosszú idő volt, mire mindent megismertem itt. Szeretem, hogy a RIM legtöbb programjában a résztvevőkkel is hosszú távon dolgozunk együtt. Van idő az ismerkedésre, a csoportdinamika saját ritmus szerinti kialakulására, az egymás és önmagunk előtti megnyílásra, beszélgetésekre, közös alkotásra. Úgy gondolom, a RIM is egyfajta biztonságot, kis szigetet tud jelenteni a résztvevők számára. Egy szigetet, aminek partjára újabb és újabb történeteket hord a víz, melyeket közösen dolgozunk fel, írunk tovább és mesélünk el. Egy szigetet, ahol mindenki önmaga lehet. Egy szigetet, ami folyamatosan alakul, színesedik, gazdagodik.

fotók: Gerencsér Anna