rólunk mondták
Velünk írták
- Dézsi Fruzsina, Hárs Anna:
„Szeretnének egy elfogadóbb, tisztább, nyitottabb, szabadabb világban élni…” – Interjú Durst Mónival, a RIM műhelyvezetőjével
(dunszt.sk, 2020. december 9.)
- Szendrey Gitta és Széplaki Nóra, a RIM drámainstruktorai a Mezzoforte ifjúsági műsorában
Rólunk írták
“A kortársiasság mellett a fiatal alkotók bevonása a legfontosabb célkitűzés, hiszen mindkettővel a jövőt építjük. A Radnóti addigi hagyományaitól eltérően minden évben több rendező fordul meg nálunk a legfiatalabb generációból. Ezt az irányt erősíti a RIM – a Radnóti Ifjúsági Műhely – is, ami egyre fontosabb és egyre látványosabban fejlődő része a színháznak. Nyilván szinte evidencia, hogy a fiatal közönségre hatnunk kell. A drámainstruktoraink érzékenyítő, személyiségnevelő, a színház megértésére, szeretetére szoktató munkájukon keresztül eljutunk hozzájuk. Ez sokkal inkább együttlét.”
Láng Zsuzsa: Újratervezésben vagyunk – interjú Kováts Adéllal | jelen.media, 2020. november 23.
“A RIM-et nehezen tudnám körülírni, hogy mi is valójában. Az alap célja, hogy olyan fiatalokat neveljen ki, aki kritikusan járnak színházba, nem a színészek játékát vagy a rendezőt látják az előadásban, hanem a teljes társulat munkáját. (…) A csoporttársaiddal egy szoros kapcsolatot tudsz kialakítani a heti találkozások által. Szerencsénkre a RIM foglalkozásai, akárcsak az egyetemi órák, online folytatódnak.”
Jamriskó Tamás: Művészetek a koronavírus idején – Koronakrónika 14. rész | elte.hu, 2020. április 20.
“Nehéz megfogalmazni, hogy pontosan mi is a RIM, és voltaképp mi történik ott. Egyszerűbb talán elmondani, hogy mi egészen biztosan nem: színjátszó kör. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nincsenek játékok vagy feladatok, amikhez jól jön egy kis színészi véna, ahogy azt sem, hogy a színészi aspirációkkal rendelkezőknek nem éri meg jelentkezni, hiszen a színházi kapcsolaton keresztül lehetőség van jeles színművészekkel és egyéb színházi dolgozókkal való közös munkára. Én például eltáncoltam már Brasch Bencével a Lehetsz király koreográfiáját, és jártam a Radnóti backstage-ében.”
Radnóti Ifjúsági Műhely – RIM | arpadgimnazium.hu, 2020. május 6.
“A diákok drámafoglalkozáson vehetnek részt, ugyanakkor ez nem egy színi tanoda. De ők választják ki, mikor milyen témával szeretnének dolgozni. Eddig a szexualitással, az önbizalomhiánnyal, illetve a megfelelési kényszerrel foglalkoztak. Hetente találkoznak, és a témákkal kapcsolatban előadásokat hoznak létra. Ezen kívül vannak előadásokra felkészítő háromlépcsős programjaink: a kollégáim előkészítő programmal mennek az iskolába, az előadás után pedig átbeszélik azt. Minden előadásban találunk valami fókuszpontot, ami ennek a generációnak fontos lehet. Ezzel közönséget nevelünk magunknak, egyszerűen megtanítjuk őket színházba járni, illetve a RIM-esek színházfüggővé válnak. A programjainkkal mintegy háromezer diákot érünk el, és többszáz tanárral vagyunk érdemi kapcsolatban. Így nem behajtják a gyerekeket a színházba, hanem önszántukból jönnek, és valódi, feldolgozott élménnyel távoznak.”
Színház polarizált időkben – A Geothe intézetben rendezett szakmai pódiumbeszélgetés leirata | szinhaz.net, 2019. december 20.
“Az elmúlt három évben sikerült megtartani, de fiatalítani is a közönségünket, ami elsősorban a meghívott alkotók, a darabválasztás és az öt éve zajló Radnóti Ifjúsági Műhely aktív munkájának köszönhető. A RIM-ből olyan kultúrafogyasztó, hozzánk kötődő emberek jönnek ki minden évben, hogy öröm nézni.”
Artner Szilvia: Van lehetőség a visszakérdezésre – interjú Kováts Adéllal | Magyar Narancs, 2019. október 26.
“Egy játék keretein belül a résztvevők belebújhattak az előadás karaktereinek egyikébe. Elképzelték, milyen ember lehet, hogyan hozza meg a döntéseit a mindennapokban, milyen félelmekkel él együtt vagy éppen mi az, ami a legnagyobb boldogságot jelenti számára. Kis csoportokban megvizsgáltunk egy-egy sorsdöntő eseményt egy szereplő életében, és állóképekbe foglalva megjelenítettük, melyik lehetett az a pillanat, amikor az adott szereplő élete még más irányt vehetett volna. Az állóképek egyikéből Aba rendezett egy jelenetet, amely igazán frappánsan utalt a Radnóti következő bemutatójára a Kakukkfészek című előadásra.”
RIM | Az első workshopunk | radnoti.reblog.hu, 2019. március 22.
“Tavaly a Színházak éjszakájának harmadik leglátogatottabb helyszíne a Radnóti Színház volt, ahol már három éve működik a RIM, a színház ifjúsági műhelye. Eddig négy előadást készítettek, a középiskolások mellett egyetemista csoportjuk is volt, sőt, mentor programot is indítottak. Kováts Adél, a színház igazgatója felnőttek számára is érdekesnek tartja ezeket az előadásokat, amelyek közül kettőt a Színházak éjszakáján is bemutatnak a Lengyel Intézetben. A Fidelio kérdésére elmondta: Különösen mélyre mennek ezek az előadások és fantasztikus látni, hogy milyen változásokon mennek át a gyerekek azalatt a két év alatt, amíg az ifjúsági műhely tagjai. Nagyon szeretem, hiszek benne, és abszolút a jövő útjának látom a közönségnevelést.”
Színház az egész város – Szeptember 22-én jön a Színházak Éjszakája | fidelio.hu, 2018. szeptember 5.
“Nemcsak a test- és ruhaszínek, hanem a korábbi feladatok megoldásakor egymásról kapott információk is alakították a képet a „Milyen színnek látjátok?” – kérdésre, amiről a Radnóti Színház Ifjúsági Műhelyének játékvezetői érdeklődtek. Egymásról alkotott képzeteiket foglalták színbe a csoport tagjai, akik őket választották a nagyharsányi Aralica kertjének egy sátrában, ahol az esős időben tartották a játékos drámafoglalkozást.”
Gilbert Edit: Milyen színű? Tudósítás az Ördögkatlanból | art7.hu, 2018. augusztus 2.
“A tél elején megrendezésre kerülő témahéten például különböző színházi munkákat végző emberekkel ismerkedhettünk meg: Sodró Eliza színésznőtől kezdve, Kiss Julcsi jelmeztervezőn át, Dani Viktória nézőtéri felügyelőig. Tagja lehettem az első körben indított egyetemi csapatnak, és mióta a felsőoktatási intézményben tanulok, nem tapasztaltam ilyen mély közösségi élményt, mint náluk.”
Horváth Franciska: Budapesti műhelyek színházszeretőknek 1. | f21.hu, 2018. március 5.
“A Radnóti Ifjúsági Műhely tavaly szeptember 16-án, a Színházak Éjszakáján mutatta be az Önbiztosító című előadást: a próbaterem zsúfolásig megtelt, annyian szerették volna látni a középiskolás csoport produkcióját. Az előadás havonta látható a színház próbatermében, de iskolákban, osztálytermekben, közösségi terekben is szívesen játsszák az önbizalomhiányt és megfelelési kényszert középpontba állító előadást.”
Sümegi Noémi: Színház az egész kamaszvilág | valasz.hu, 2018. február 15.
“A nap végén a Radnóti Ifjúsági Műhely Önbiztósító című interaktív előadását néztük meg. Az előadást tizenévesek készítették és adták elő tizenéveseknek saját, megélt élményeik alapján. A programot nagyon élveztük, Ákos szerint tizes skálán 20-at ért. :)”
Bede Zoltán: Csillagmese, 8. osztály | szmblog.hu, 2017. december 9.
“Az előadás legfőbb mozgatórugója az őszinteség. Aztán a bátorság, a kíváncsiság és a kölcsönös bizalom – nemcsak a közönség, hanem egymás felé is. Így rázódott össze ez a csapat. A színpadra pedig elképesztően sok energiával – megfelelési kényszer nélkül, magabiztosan – állnak ki és éneklik: „Nem kell, csak bátorság, egy kis mákszemnyi.”
Mlynarik Julcsi: Önbiztosító – A RIM, Radnóti Ifjúsági Műhely előadása | nepszava.hu, 2017. szeptember 17.
“A fiatalok szünet nélkül játszották végig a kétórás előadást, ráadásul olyan dinamikával, ami nem hagy bennünket unatkozni. Olasz Renátó, Horváth János Antal és Figeczky Bence mentorálásával a RIM-esek maguk írták és rendezték, a jeleneteket saját életükből vett, környezetüktől hallott történetekből alakították ki azt. Eleve egy tabutémát járnak körül, de emellett életkoruk még izgalmasabbá teszi az előadást, emeli a tétjét. Bemutatják, ők maguk hogyan gondolkodnak a szexualitásról, és az előadás színhelyét elhagyva úgy érzi az ember, többet tanult a kamaszokról, mint eddig bármikor (beleértve saját kamaszkorát is, amelyet nem külső szemlélőként követett végig).”
Bánóczi Beáta: Kis kamasz pornográfia | kulter.hu, 2017. augusztus 2.
“Abszolút átérzi a néző, hogy ezek a “gyerekek”, akik még mindennek az elején tartanak, már most mennyi mindent megtapasztaltak. Mennyi gátlásuk van, amit próbálnak legyőzni, miközben keresik a választ a legalapvetőbb kérdésre: ki vagyok én, és hol az én helyem a világban. Saját életünk és történeteink jutnak eszünkbe. Nem csak középiskolás énünk van ott a színpadon, hanem a jelenünk is.”
Normális, hogy tizenévesek beszélnek a szexről? | eduline.hu, 2017. április 4.
“A Radnóti Színház új programot kínál, ez a P+R (Pedagógus és Radnóti) sorozat, melynek keretében a színház drámainstruktorai továbbképzéseket tartanak érdeklődő tanároknak, kulisszajárással egybe kötött színházlátogatást szerveznek diákcsoportoknak, majd egy beszélgetés során – szituációs játékokkal – közösen dolgozzák fel a látottakat a diákokkal.”
P+R a Radnóti Színházban | arpadgimnazium.hu, 2016. október 31.
“Ha valakinek tinédzser gyereke van, és egyáltalán nem érti, hogy mi van a gyerek fejében, vagy tudni szeretné, hogy a majdani tinédzser gyereke mit fog gondolni, akkor feltétlenül nézze meg a Keretek között című előadást, mert itt mindenfajta rájuk erőltetett külső inger nélkül az érintettek szemszögéből bomlik ki a problémacsomag.”
Munk Veronika: Na de mi is van a tinédzserek fejében? | index.hu, 2016. szeptember 17.