Tony Kushner
Angyalok Amerikában – Első rész: Küszöbön az ezredforduló
Következő előadás:
április 3. csütörtök, 19:00
Roy M. Cohn | Prior 2 László Zsolt
Joseph Porter Pitt | Prior 1. Simon Zoltán
Harper Amaty Pitt | Martin Heller Bata Éva
Louis Ironson Pál András
Prior Walter | Parkbeli férfi Major Erik
Hannah Porter Pitt | Isidor Chemelwitz | Henry | Ethel Rosenberg Tóth Ildikó
Belize | Mr. Lies Lestyán Attila
Az angyal hangja | Emily | Ella Chapter | Az eszkimó | Egy hajléktalan nő Dél-Bronxban Berényi Nóra Blanka

 


Fordító: Upor László
Dramaturg: Sándor Júlia
Díszlettervező: Devich Botond
Jelmeztervező: Szabados Luca
Zeneszerző: Bocsárdi Magor
Koreográfia: Nagy Péter István, Lestyán Attila
Médiatervező: Wurk Ikona
Intim tréner: Mezei Bence
Ügyelő: Kónya József
Súgó: Farkas Erzsébet
A rendező munkatársa: Ari Zsófi

Rendező: NAGY PÉTER ISTVÁN

Köszönet Borgula Andrásnak.

Fordította: Upor László

Az előadás megtekintését erős fényhatások és stroboszkóp alkalmazása miatt erre érzékeny nézőinknek nem ajánljunk! 

AZ ELŐADÁS 18 ÉVEN ALULIAKNAK NEM AJÁNLOTT! 

1985, Amerika. Az elszabaduló nagyvállalati kapitalizmus hatására a társadalmi olló egyre nyílik. A gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények alatt egyre gyengül a szociális védőháló. Megjelenik az Antarktisz feletti ózonlyukról szóló első hír. Már négy éve terjed egyre gyorsuló ütemben az AIDS, de a szintén negyedik éve regnáló Ronald Reagan republikánus elnök egészen ez év szeptemberéig nem tesz nyilvánosan említést a betegségről, mert az elsősorban a homoszexuális férfiakat érinti. Az emberiség teljes kipusztulásáig hátralévő időt mutató Végítélet Óráján a pontos idő 23:57. Az éjfél pedig egyre közeledik: Nostradamus próféciája szerint az új évezred küszöbén „az égből a rettegés királya fog érkezni.”

1985, Amerika. Egy gyógyszerfüggő mormon feleség a szorongató valóság elől próbál menekülni. Egy meleg srác keresi az alkalmat, hogy közölje a barátjával a nemrég kapott halálos diagnózist: AIDS-es. A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság férfivécéjében egy republikánus ügyvéd átnyújt egy köteg vécépapírt a demokrata érzelmű, síró kollégájának. Látszólag semmi nem predesztinálja őket arra, hogy szót értsenek, mégis társat találnak egymásban, miközben szabadság és kötelesség, hűség és árulás harcait vívják, és tanulják önmagukat és társaikat egyszerre jól szeretni.

1985, Amerika. Egy világ és gyermekei. Tony Kushner 1991-ben írt, mára klasszikussá vált Pulitzer-díjas amerikai eposzának szereplői egy széttagolódott és összeomlással fenyegető világban, a kétélű szabadságeszményt hirdető reagani Amerikában szeretik és elhagyják, kerülik és mégis lépten-nyomon megtalálják egymást – és vele a személyes és társadalmi megváltás reményét.

Mai társadalmunk felépítése sok tekintetben Kushner darabjának történeti idejében alapozódik meg. Roy Cohn, aki a drámában egy személyben testesíti meg a korszak hatalmasainak bűneit, valós személy volt: McCarthy szenátor főtanácsadója, aztán a hetvenes években egy fiatal, feltörekvő ingatlanmágnás ügyvédje és mentora, Donald Trumpé. Kushner elemi dühvel néz a Cohn-féle hatalombrókerek fémjelezte reagani korszakra: a kiépülő neoliberalizmusra, a periférián lévőkkel szembeni totális és kegyetlen szenvtelenségre, és a hatalmon lévő dicsőített, korrupt és befolyásos fehér férfiak hegemóniájára, akiknek listája a jelenbe ér, és majdnem olyan hosszú, mint azoké, akiknek a csontjain taposnak. A korszakra, amikor az emberiség elkezdte turbófokozaton felélni a saját jövőjét. Az Angyalok Amerikában egy apokalipszisvízió egy kollektív fertőzést hordozó társadalomról, melyben Kushner áradó képzelettel, empátiával és humorral szemléli a szétesés határán billegő világ szereplőinek szorongó kiútkeresését. A halállal szemben viszont egy pillanatra sem felejti el az életet, a kilátástalansággal szemben a jövőt: megmutatja, hogy primer emberi azonosságuk meghaladja a politikai látszatvalóság széttagoltságát. Végső soron pedig a megváltás ígéretével kecsegtet – ha az nem is feltétlenül egy szárnyas angyal képében érkezik meg.
Nagy Péter István

Külön köszönjük az Angyalok Amerikábant valaha vagy jelenleg is játszó alábbi színházaknak, hogy rendelkezésünkre bocsátották előadáskezdő hangbejátszásaikat: Schauspiel Köln, Kansallisteatteri Helsinki, New National Theatre Tokyo, Arena Stage Washington D.C., Theater Basel, Kolozsvári Állami Magyar Színház, Teatro Elfo Puccini Milano, Teatre Nacional de Catalunya.

Bemutató: 2025. március 9. vasárnap
Az előadás hossza: kb. 3 óra 30 perc (két szünettel)

A színdarabot Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség képviseli.

Az ANGYALOK AMERIKÁBAN az Eureka Theatre megrendelésére készült és az Eureka Theatreben mutatták be San Francisco-ban 1991 májusában. Szintén színpadra állította a Centre Theatre Group/Mark Taper Forum of Los Angeles Gordon Davidson, művészeti igazgató/producer irányításával.
 
A New York-i bemutató a Walter Kerr Theatre-ben a Jujamcyn Theatres, a Mark Taper Forum Margo Lionnal,
Susan Quint Gallinnal és Jon B. Platt-tal, 
a The Baruch-Frankel-Viertel Group és Frederick Zollo produkciója volt
Herb Alpefttel együttműködésben.

 


Major Erik

Simon Zoltán, Bata Éva

Pál András, Major Erik

Major Erik

Lestyán Attila

Pál András, Major Erik

Tóth Ildikó

Major Erik

Fotók: Dömölky Dániel (a fotók jogdíjasok)

Festmény: Peter Ravn
Plakát: Szijártó Ádám

Április 3.
19:00
csütörtök
Április 4.
19:00
péntek
Április 19.
19:00
szombat
Április 20.
19:00
vasárnap
Május 10.
19:00
szombat
Május 19.
19:00
hétfő
Május 20.
19:00
kedd