ElőadókEke Angéla
Homonnai Katalin
Kelemen Kristóf
Kristóf Márton
Pálinkás Bence György

Zene: Kristóf Márton
Rendezőasszisztens: Totobé Anita
Szervezés: Kiss Réka Judit
Produkciós vezető: Böröcz Judit
Díszletgyártás: Balázsi Dániel, Hegedűs Fanni
Technikai munkatárs: Major Mátyás

Rendező, koncepció: KELEMEN KRISTÓF, PÁLINKÁS BENCE GYÖRGY

 

 

Külföldi vendégjátékok:
2019 – Fabrica De Pensule, Kolozsvár
2019 – Palm Off Fest, Prága
2019 – Spielart Festival, München
2019 – Rehearsal For Truth Festival, New York – lecture-performance az előadásról
2019 – Unfuck My Future Festival, Mousonturm, Frankfurt
2019 – BOZAR, Brüsszel
2018 – Nyitrai Színházi Fesztivál
2018 – Theaterfestival Basel
2018 – Thealter Fesztivál Szeged
2018 – Bánkitó Fesztivál
2018 – OFF Europa Festival, Lipcse, Drezda, Chemnitz
2018 – DESZKA Fesztivál, Debrecen
2017 – dunaPart4 Platform, Budapest

 

hungarianacacia.tumblr.com
facebook.com/hungarianacacia

2014-ben egy EU-rendelet felbolygatta a hazai politikai életet, és pár hónapig minden politikus egy fával volt elfoglalva: az akácfával.

Kelemen Kristóf fiatal színházi alkotó és Pálinkás Bence György képzőművész közös produkciója a Magyar akác, amelyben bemutatják, hogyan vált az Amerikából betelepített akácfa magyar nemzeti- és politikai szimbólummá. Ebből kiindulva az alkotók életre hívtak egy mozgalmat, amelynek tevékenységét ugyancsak bemutatják az előadásban. A mozgalom tagjai szimbolikus politikai helyszínekre látogattak el, akácfaültetési akciókkal népszerűsítettek egy új, liberális, befogadó közösségeszményt, és igyekeztek az akácfát a saját elképzeléseiknek megfelelően beleírni a történelmi múltba. A kérdés: szárba szöknek-e mozgalmuk magjai, és vannak-e olyan szívósak, mint az alföldi pusztában és a letarolt bányavidékeken is életben maradó akácfák. A darab terét egy kertinstalláció teszi igazán autentikussá, alföldi homokkal, erdei avarral, bányafölddel és egy csoport magyar akáccal.

“A darab megértéséhez nem szükségesek különleges botanikai ismeretek; a mű ökológiai kérdésekben sem foglal állást. Annál élesebben világít rá viszont arra, hogy a különböző ideológiák, akár a tudományos megállapításokból is gondosan (értsd szelektíven) szemezgetve, hogyan használják fel az akácfát saját nézeteik igazolására vagy egyéni érdekeik érvényesítésére.” (Gosztola Kitti, Artmagazin)

Úgy érzem, mintha a Tanú című film 21. századi remake-jéből látnék jeleneteket elborult mai arcok tolmácsolásában, amiben a narancsot leváltotta az akác, ami egy kicsit szúrós, kicsit amerikai, de azért a miénk.” (Pótszékfoglaló)

„… a Magyar akác a 4. dunaPart legfurfangosabb, legszellemesebb, legköltőibb, ugyanokkor metszően politikus produkciója.” (Esther Slevogt, nachtkritik.de)

Az előadás elnyerte a 2018-as szegedi Thealter Fesztivál kritikusdíját.

Külön köszönet/Special thanks: Külön köszönet: BARNA Orsolya, Seth COLEMAN, CSÁNYi Krisztina, EREDICS Lilla, GAZSÓ György, GOSZTOLA Kitti, LOVAS Dániel, NAGYPÁL Gábor, PÁL András, REGÉNYI Júlia, SEMSEI Balázs (Norwell//Farbwechsel Records), SIPOS György, SZIRTES Attila, TARR Judit, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Sonidus Archívum, KARÁCSONY Lázár Pika, SZŐCS Gábor Mojszi, Off Europa Festival, Süvöltő Együttes

Támogatók: Műhely Alapítvány, Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Nemzeti Kulturális Alap, Emberi Erőforrások Minisztériuma
A Műhely Alapítvány a LABO programsorozat keretében vett részt a produkció létrejöttében.

Bemutató: 2017. május 24.
Az előadás hossza 70 perc (szünet nélkül)

Homonnai Katalin, Eke Angéla, Pálinkás Bence György, Kelemen Kristóf
 
Pálinkás Bence György, Homonnai Katalin
Eke Angéla, Homonnai Katalin 

Kelemen Kristóf, Homonnai Katalin, Pálinkás Bence György
Eke Angéla

 

Fotók: Csányi Krisztina, a fotók jogdíjasak