
Többlépcsős program
Többlépcsős programunk az előadásokat kísérő foglalkozásokat foglalja magában. Célja elősegíteni az előadások értő befogadását és feldolgozását. Színházi és drámajátékokon, beszélgetéseken keresztül a résztvevők az előadás fókuszában álló témáról gondolkodnak közösen. A foglalkozáson szerzett élményeik hozzájárulnak az előadás által felvetett kérdések, problémák megértéséhez, befogadásához.
Ezt a foglalkozástípust előadástól függően középiskolás, egyetemista és felnőtt csoportok is igényelhetik.
ELŐKÉSZÍTŐ FOGLALKOZÁS:
Az előkészítő foglalkozás során színházi és drámajátékos feladatokkal, beszélgetésekkel hangolódunk az előadásra, interaktív feladatokon keresztül mélyítjük el annak központi témáját. A foglalkozás időtartama az előadástól függően 45 perc vagy másfél óra, helyszíne előzetes egyeztetés alapján a színház vagy az osztályterem.
FELDOLGOZÓ FOGLALKOZÁS:
Az előadás után néhány nappal egy foglalkozás keretében a látottak feldolgozását segítjük. Megvitatjuk az előadás kapcsán felmerülő kérdéseket, reflektálunk az előkészítő foglalkozáson felvázolt központi témára, emellett beszélünk az előadás formanyelvéről. A foglalkozás időtartama előadástól függően 45 perc vagy másfél óra, helyszíne előzetes egyeztetés alapján a színház vagy az osztályterem.
A foglalkozások ingyenesek!

A programot igényelni az alábbi jelentkezési lap kitöltésével és a radnotimuhely@radnotiszinhaz.hu e-mail címre való visszaküldésével lehet. Illetve visszajelzéseket is szívesen fogadunk ugyanezen az e-mail címen.
Programunk az alábbi előadásokhoz vehető igénybe:

|
Székely Csaba
10
Rendező: Sebestyén Aba
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
Foglalkozásunk során a Remény lakótelep közösségeként a minket összekötő élményekről, emlékekről és az együttélés szabályairól gondolkodunk. A közös munka során drámajátékos feladatok és irányított beszélgetések segítségével arra keressük a választ, hogy mi a viszonyunk a bibliai Tízparancsolathoz, van-e saját Tízparancsolatunk és miben áll a szabályokhoz, törvényekhez képest a szabadságunk.
|

|
MARTIN McDONAGH
A PÁRNAEMBER
Rendező: Szikszai Rémusz
Ajánlott korosztály: 11-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 45 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A párnaember egy megrázó történet a művészetről és annak vélt vagy valós hatásáról. Egy történet a szeretetről és annak hiányáról. A körülöttünk lévő bizonytalanságról és a bennünk lévő bizonytalanságról, ami miatt történetekbe kapaszkodunk. Szép és kegyetlen történetekbe.
Milyen történetek találnak meg minket a kétségekkel teli világunkban? Ezek milyen módon hatnak ránk? Támogatnak bennünket vagy épp elbizonytalanítanak? Vajon felismerjük-e, amikor a fikció válik valósággá számunkra?
A foglalkozások során drámajátékos gyakorlatokon és irányított beszélgetéseken keresztül gondolkodunk a fenti kérdéseken és a színházi formanyelven.
|

|
WAJDI MOUAWAD
FUTÓTŰZ
Rendező: Alföldi Róbert
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A feldolgozó foglalkozás során drámajátékos gyakorlatok segítségével továbbgondoljuk az előadás szereplőinek történetét és megvizsgáljuk az egymással való kapcsolatukat. Közösen gondolkodunk az előadásban oly jelentős hallgatásról, a csend mögött megbújó érzelmekről, titkokról, és arról, hogyan lehet a családtól kapott örökségünket gazdagítani, és az előttünk feltáruló világról tanulni.
|

|
SZÁLINGER BALÁZS
KÁLYHA KATI
Rendező: RUSZNYÁK GÁBOR
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
A ráhangoló foglalkozás időtartama: 90 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 45 perc
Az első világháború után Nagybánya néhány hónapon belül a románok által megszállt területek egyik központjává vált. Szálinger Balázs új színdarabjának ez a történelmi „pillanat” a tere és ideje, helyszíne pedig a Kályha nevezetű kocsma, a Kispiac téren.
Hogyan hatnak az események a mindennapokra? A szereplők hogyan próbálnak túlélni, milyen stratégiákat állítanak fel ennek érdekében?
|

|
SZOPHOKLÉSZ
ANTIGONÉ
Rendező: POROGI DORKA
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
Az előkészítő foglalkozás időtartama: 45 perc
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
„Olvastuk, tanultuk, ismerjük, fölismerjük az Antigonét: a játékot, amely két és félezer éve sürget, nyomaszt és emlékeztet arra, hogy eljön a pillanat, amikor el kell dönteni, mert muszáj, hogy egy igazság van-e, kettő, vagy millió.”
Két ellentétes akarat egymásnak feszül. Az isteni vagy az emberi törvények szerint kell cselekednünk? Mi a helyes út? És hol van az igazság? Egyáltalán van-e igazság? A kar, a bölcs öregek már állást foglaltak. Vajon a diákok egyetértenek velük? A közös munka során drámajátékos feladatok és irányított beszélgetések segítségével ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.
|

|
Rendező: NAGY PÉTER ISTVÁN
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A 451 Fahrenheit igen aktuális, világszintű jelenséggel foglalkozik: az olvasás tevékenységének, a szellemi tudás értékének egyre intenzívebb megkérdőjelezésével, háttérbe szorulásával.
Mit adnak nekünk a könyvek, a történetek, az ismeretek? Milyen a tudás szisztematikus felszámolásának világa? Mire van szükségünk ahhoz, hogy feleszméljünk, amikor rendszerszinten manipulálva vagyunk? És mi jelenthet ebben a megrekedt állapotban fordulatot? Milyen színházi formák segítik a disztópia megjelenítését?
Rengeteg kérdés, és megválaszolásuk a diákokra vár. Nyúljunk vissza a látottakhoz, és keressünk együtt lehetséges válaszokat!
|

|
Bartis Attila
A VÉGE
Rendező: Nagy Péter István
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 45 perc
Szabad András már gyermekkorában eldönti, hogy fotográfus lesz. A vége az ő objektívjén keresztül tekint vissza egy szerelem, egy család és egy ország egymást keresztül-kasul átfonó történetére. Mely események milyen hatással vannak Szabad András életére? Milyen színházi elemeket láttunk? Ezek hogyan segítik a történet befogadását?
|
|
|
TÖBBLÉPCSŐS+:

|
SCHWECHTJE MIHÁLY
GINA
Rendező: SCHWECHTJE Mihály
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
A feldolgozó foglalkozás időtartama: 90 perc
A Gina megtörtént eset alapján készült: egy középosztálybeli házaspár élsportoló gimnazista fia csoportos szexuális abúzus elkövetőjévé válik, „beginázzák” az áldozatot és az internetre kerülnek fel kompromittáló fotók a lányról. A darab a helyzet feldolgozását vizsgálja az elkövető, az áldozat és a szülők szemszögéből.
A foglalkozás keretében az előadás egyes levetített jeleneteiből kiindulva színházi, drámapedagógiai és szociodrámás formákon keresztül a fiatalokkal közösen gondolkodunk a bántalmazás, a felelősségvállalás és az áldozathibáztatás témáin.
|

|
SZÍNHÁZNÉZŐ WORKHOP
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
A foglalkozás időtartama: 90 perc
Nehéz kiigazodni egy színházi előadás világában? A sok hatást nehéz értelmezni egyszerre? Hogyan kapcsolódik a játék, a tér, a hang és a fény egymáshoz? Tantermi keretek között vizsgáljuk a színházi eszközök hatását és jelentését. A foglalkozás alatt a diákok fantáziája és ötletei mentén keressük, hogy mitől színház a színház.
|
fotók: Gerencsér Anna, Csoszó Gabriella
plakát: Hertelendi Amanda (Kályha Kati, A vége), Horváth Lóczi Judit (451 Fahrenheit), P. Kovács Tibor (Futótűz), Szabó Márton (A párnaember), Tóth Andrej (10, Gina), Vojnich Erzsébet festménye alapján Szijártó Ádám (Antigoné)